שקט מצלמים

הפקת סרטי תדמית

יהודים, נקראים "עם הספר". אבל העולם כולו נודד מהספר אל המסך. זה כבר לא עניין של תופעה חולפת. זו עובדה קיימת. ברבים מבתי הכנסת והמוסדות הבינו שכמות החומרים הפרסומיים המודפסים שאנשים מקבלים לביתם, היא כה גדולה שיש לעשות מאמץ קריאטיבי מיוחד על מנת לגרום להם לקרוא אותה. זו הסיבה שפרוספקטים סטנדרטיים כמעט נעלמו מן העולם. את מקומם תפסו שלל של חומרי פרסום מגוונים, בצורות ובגדלים שונים, שכל מטרתם היא ללכוד ולו לשבריר שנייה את עיניו של התורם הפוטנציאלי ולגרום להם להתעכב דקה נוספת על המסר.

ההשקעה הרבה בתחום הזה, הולכת וגדלה במתאם ברור - משקיעים יותר, מקבלים פחות. התחרות על תשומת לבו של התורם כה גדולה, שנדרשת אקרובטיקה יצירתית על מנת לגרום לו להתעניין במה שיש לנו למכור לו.

אז מה עושים ?

בשנים האחרונות התפתחה מאוד טכנולוגיה ותיקה. הטכנולוגיה הוויזואלית. במקום לומר אלף מילים, נראה תמונה אחת. זו הסיבה לכך שבאתרי אינטרנט רבים קטן משקלו של הטקסט. האנשים התרגלו לצפות ולצפות לגירויים ויזואליים. הם כבר חסרי סבלנות כאשר מדובר בטקסטים ארוכים.

פתרון סרטי תדמית על מנת לגייס כספים להמשך פרויקט ברחבי העולם ואצל גביריפ שונים הוא השכיח כיום, ככל שסרט התדמית שניצור יהיה עשוי טוב וישקף את פועלנו ואת הצורך בבניית בית כנסת יגדלו סיכויינו לקבל תרומה הגונה 

סוגי סרטים

על מנת להכיר טוב יותר את המוצר המעולה הזה. אנו בוחרים לפתח ברשותכם את הסוגים השונים וללוות אותם בדוגמאות.

סרט התדמית – כשמו כן הוא, בא להביא לידי ביטוי את תדמיתו של בית הכנסת או הקהילה כפי שהוא משתקף בעיני הגבאים. או כפי שהם היו רוצים שהיא תשתקף. בהמשך נגיע להגדרת המטרות הנדרשת על מנת להפיק סרט, כל סרט. אך כבר בנקודה זו נוכל לומר שסרט התדמית לא נועד בהכרח לגייס כספים.

אורכו של סרט כזה ינוע בין 2 ל-7 דקות. הוא נועד להעביר מסר מרכזי בזמן קצר ולמעשה ניתן לומר שאורכו תלוי בקהל היעד שלו. אבל תורה על הרוב תדבר, ורוב סרטי התדמית אינם ארוכים במיוחד.

הסרט הדוקומנטרי – לרוב מטרתו של סרט שכזה תהיה ליצור תיעוד לאירוע או להתנהלות מסוימת. לדוגמא: בית כנסת גדול מבקש לתעד למען הדורות הבאים את טקס הכתרת הרב, הכנסת ספר התורה, חגיגות מיוחדות ועוד. ניתן כמובן להסתפק בתיעוד חובבני. אך המהדרים, ואלו שמחפשים משהו שיעניין גם את מי שלא נכח בטקס, יעשו בחכמה אם ישכרו לשם כך איש מקצוע.

סרטים תיעודיים אמורים להימשך זמן רב יותר מאשר סרטי תדמית, ולרוב יימשכו בין עשר דקות לחצי שעה. משמעות גדולה במיוחד יש לעבודת העריכה, למוזיקה ולקריינות.

סרט מכירה – סרטים מסוג זה יכולים לענות להגדרה "פרסומות". הם יהיו קצרים ככל האפשר. וינסו לעקוף את ההתנגדות הטבעית שהם מעוררים אצלנו. הם לא יוצגו כסרטים שרוצים למכור לנו משהו, אבל ינסו לעשות זאת. בצורה עקיפה כמובן.

קהילות שמעוניינות לשווק מוצר מסוים, עשויות למצוא עניין בסרט מסוג זה. לדוגמא במוסד התנדבותי שמעסיק אנשים מאותגרים שכלית ומעניק להם בית חם, חברה ותעסוקה, בחרו לשווק את המוצרים אותם יוצרים תשושי הנפש באמצעות סרטון מכירה שלא התייחס כלל לעובדי המוסד, אלא למוצרים אותם הם מייצרים.

אורכם של סרטים אלו קצר במיוחד, ורובם עונים להגדרה "סרטונים" בשל אורכם הקצר. בנישה זו תוכלו למצוא לא מעט סרטים באורך שלושים שניות או דקה. אלא שדווקא הזמן הקצר לא מעיד על זמן העבודה הארוך. יתרה מזו, לרוב ישנו מתאם הפוך בין אורך הסרט לזמן ייצורו. ככל שהסרט יהיה קצר יותר, תושקענה יותר שעות עבודה בכל שנייה ושנייה.

סרט הדרכה – קיימים סוגים רבים של סרטי הדרכה. החל מסרטי הדרכה להתנהגויות וכלה בסרטי הדרכה למוצרים. מי שמצא את עצמו על מטוס, בוודאי זכה לצפות בסרט הדרכה המלמד את כללי הבטיחות ואת ההתנהגות במקרה חירום. בקהילות רבות בעיקר בחו"ל תוכלו למצוא סרטי הדרכה למגוון של תרחישי קיצון שונים החל מרעידת אדמה ואסונות טבע וכלה במתקפת טרור.

סרטים נוסטלגיים – בדומה לסרטים תיעודיים, גם סרטים אלו נועדו לשמר עבר מסוים. להקפיא וללכוד רגע מסוים. אלא, שבשונה מסרטים תיעודיים, כאן נדרשת פחות עבודת עריכה ויותר עבודת צילום מוטת רגש. הצלם ינסה ללכוד רגעים מרגשים שיצולמו בטייק אחד, כמעט ללא התערבות עריכה. בסרטים אלו קיים משקל רב למוסיקה, שכן היא יכולה לתקן עיוותים בצילום ולהעניק מימד אחר לתמונות הניבטות מהמסך.

להמחשה נביא את דבריו של גבאי וותיק שסיפר לנו את הסיפור הבא: "אחד מהתורמים הגדולים לקהילתנו הגיע לגיל 80. החלטנו להפתיע אותו במתנה מקורית. במשך תקופה של חודשים רבים תיעדנו את חייו, אספנו חומרי ארכיון וכל ביקור שלו הפך למבצע הקלטה חשאי ומורכב. הצלם שבחרנו היה איש מקצוע מהשורה הראשונה שפעל בדיוק לפי הנחיות המפיק. התורם לא העלה בדעתו שביקוריו בקהילתנו ובבית הכנסת תועדו בקפדנות מזוויות צילום שונות. הוא לא ידע שהכסף אותו תרם לרכישת מצלמות בטיחות, יהווה בסופו של יום מתנה עבורו. כאשר הוצג הסרטון בחגיגה שערכה לו משפחתו הנרחבת, לא יכול היה התורם להסתיר את התרגשותו ולשווא ניסה למנוע את פרץ הדמעות.

הגדרת הצורך

לפני שאתם יוצאים לדרך, ולפני שאתם מרימים טלפון לאיש המקצוע ומזמינים אותו לפגישה בה תוכלו להציג את דרישותיכם, אתם חייבים לעשות הגדרת מטרות. בדומה לתרגיל המדמה כיבוש יעד, אתם חייבים לדעת מהו היעד ומהי הגדרת המשימה. הגדרת המטרה ויעדיה תוביל לבניה מוצלחת בהתאם לצרכים בכדי להשיג את יעדיכם בצורה מקסימלית

חשוב להבהיר אם אתם רוצים כסף, אל תדברו על זה בצורה ישירה כבר בהתחלה. "אצל התורם מתעוררת התנגדות למסר שלכם, הוא אומר לעצמו 'אה, הם רוצים את הכסף שלי. רק את הכסף', כך לא תשיגו שום מטרה. התורם יהיה עסוק בהתנגדות ואתם תדברו לאוזניים ערלות ואוזניים אטומות".

בסרט שנועד לספר על פעילות העמותה או הקהילה, אל תשדרו מסכנות. תשדרו עוצמה וכוח. הדבר נכון בכל מקרה, אבל במיוחד כאשר רוצים להראות את הפעילות. גם כשאתם בוחרים אדם "מסכן" שמוכן לחשוף את כאבו בפני התורמים הפוטנציאלים, בחרו אחד שנראה סביר, לא גרוע מדי. זה עלול לפעול כחרב פיפיות, זה עשוי לשדר חוסר אמינות.

מחקר מקדים

זה לא משנה איזה סרט אתם רוצים  להפיק. בכל סוג של סרט, אתם חייבים לבצע מחקר מקדים שיעניק לכם את הבסיס עליו תתנהל העבודה על הסרט.

מהו התסריט ? מה הם נקודות התרופה ? מה מצלמים ? מי מצטלם ? האם הם עוברים מסך ? האם הם מספיק רהוטים ויודעים לדבר ? מתי ניתן לתזמן לו"ז לצילום ולהנות מאור היום או להתאים את  תנאי התאורה ? ועוד ...

נניח שבדקתם והאנשים מעוניינים והכל בסדר. בדקו האם הם "עוברים מסך". לא כל אדם יודע לעמוד מול מצלמה. הרוב מאבדים מולה את ביטחונם העצמי. כאשר מדברים מול מצלמה, הנטייה הטבעית היא להסתכל אל הצלם, משום שאנשים רגילים לדבר לאנשים ולא לחפצים. במסגרת המחקר תבדקו את היכולת של האובייקטים לדבר למצלמה. תאמינו לנו, זה קשה.

חפשו את האנשים הרהוטים ביותר, הנינוחים ביותר, והכינו לעצמכם תוכנית ב' למקרה שמשהו התפקשש בדרך.

בהערת אגב, כשמדובר בנזקקים יש לבדוק מאוד ברגישות את הדבר הזה. גם מי שאומר שהוא מוכן להצטלם, לא בהכרח מוכן. אולי הוא מרגיש שאין לו ברירה והוא חייב להחזיר לכם טובה. זכרו! קשה מאוד לרמות את המצלמה. היא רואה את הניואנסים הקטנים ו... מעצימה אותם. לא לחינם אומרים שהטלוויזיה משמינה. ובעידן ה-HD, קשה מאוד להסתיר אגלי זיעה ולחץ...

השלב הבא בביצוע המחקר המקדים, כרוך בשאלות טכניות, דוגמת שעות האור, נקודות חשמל למקרה הצורך, רעשי רקע שעשויים להפריע לפס הקול. הזמן העומד לרשותכם. (תכינו תמיד רזרבה של זמן. הרבה רזרבה. זה תמיד דורש יותר זמן מהמתוכנן). בדקו גם עניינים פרוצדוראליים וטריוויאליים שאתם לא מעלים בדעתכם שיש לבדוק. לדוגמא: אם יש צורך באישור העירייה כאשר אתם מצלמים במתקנים השייכים לה. האם יש צורך לתאם את הצילום מול שכנים. האם ישנו סיכוי שסקרנים יתגודדו סביב האובייקטים המצולמים ו"ילכלכו" לכם את הצילומים וכן הלאה.

לאחר שאספתם את כל מידע הבסיס הזה, תחזרו לרגע להגדרת המטרות שלכם, ותנסו להתאים את הסיטואציות למטרה הזו.

הכינו לעצמכם את הסצנות שאתם מעוניינים לתעד. אנחנו עדיין לא כותבים את התסריט. אבל אתם תכינו רשימה של התרחשויות, מועד כל התרחשות ומשך הזמן הנדרש לה. לצד פרטים אלו ציינו את המיקום הגיאוגרפי שלה, את המשתתפים בה, את תנאי התאורה והסביבה הטכנית ואת האלטרנטיבות

כתיבת תסריט

כתיבת תסריט, זו אינה סדנה של עשה זאת בעצמך. אבל כדאי שיהיה לכם קצת רקע גם בנושא הזה,

תסריט כפוף לשורה של אילוצים וצרכים. לא נשים שורות טקסט בפיו של מי שאינו יודע לדבר. לא ניתן לטקסט לטשטש את ההתרחשות מסביב. כתיבת התסריט היא אומנות בפני עצמה. זה כמו לכתוב סיפור שעוד לא קרה, האמת היא שגם אם מדובר בהתרחשות שארעה, נניח רוטינה קבועה בבית הכנסת ואו בקהילה, עדיין יש לתכנן אותה לצורך הצילום. המצלמה רואה הכל, היא רואה ומעצימה את הדברים שמבחינתכם עלולים להרוס את כל הסרט.

אנשים נוטים להשליך את כל יהבם על המפיק, על הבמאי, על הצלם. זה נכון. הם אנשי המקצוע. אבל חשוב לזכור שהם בסך הכל אנשים חיצוניים לסצנה. גם המעורבות הגבוהה ביותר, לא תוכל לתת את זווית הראייה שלכם.

אחד הצעדים הראשונים יהיה אפיון הדמויות וסדר חשיבותם. אם תרצו לתעד את בית הכנסת ולהעניק דגש למתפללים, או לנשות הקהילה, תעמידו אותם בראש סדר החשיבות. וכן הלאה. הסדר מורה לצלם ולבמאי למי עליכם להעניק יותר דקות מסך ובמי יש להתמקד.

אל תשכחו את האפיון של הדמויות, יהיה הרבה יותר קל לכתוב תסריט כאשר אתם יודעים מהו אופיו של האובייקט. נניח שהאיש אותו אתם מצלמים הוא איש אדיש ורגוע, אבל אתם רוצים לשדר דינמיות ופעלתנות, זה ניתן לביצוע, לשם כך אנחנו נכתוב בתסריט הוראות בימוי שיאפשרו זרימה מהירה יותר ומהירות שתטשטש את האדישות של האובייקט.

התוצאות הטובות ביותר מתקבלות כאשר ישנה יד שדואגת שמה שעושים ייראה. "אנשים לא ערים לעשרות דברים שהמצלמה רואה, הם התרגלו לסביבה שלהם ולא מדמיינים כל מיני דברים שבסופו של דבר עלולים להסיט את המצלמה מאותה התרחשות שהם רוצים להראות.

תשומת לב לקהל היעד

אל תשכחו את קהל היעד שלכם. הוא הכי חשוב. זה ברור שחלק ניכר מהחלטות העריכה והצילום נוגעים לסוג הקהל אליו אתם מתכוונים לדבר. אם אתם מדברים לאוכלוסייה שלא תתחבר למה שהיא תראה על המסך, אתם מחטיאים את המטרה.

אפיון קהל היעד הוא אחד הדברים הקשים ביותר לביצוע. אנשים לא מבינים שסרט שצולם עבור "עמך", לא יעבוד בקרב קהל מעונב של אנשי אקדמיה. "יש מקומות שאתה מדבר ישר לבטן, פוגע מיד בלב, רוצה לעורר דמעות, רוצה ליצור הזדהות. ויש פעמים שאתה מדבר אל הראש, אתה רוצה 'להסביר' ולהשיג את ההזדהות באמצעות השכל. זה מחייב תשומת לב לקהל היעד.

סרט תדמית, בדומה לכל התקשורת החזותית, הוא אמנות. ככל שתקפידו יותר על ההכנה, על המחקר, על איסוף הנתונים, על הגדרת המטרות הברורה, תצליחו להשיג את היעד שהצבתם לעצמכם. אל תשכחו שמדובר במוצר יקר, וכיום, כאשר אנחנו מוצפים ומוקפים בשלל גירויים, אתם חייבים להיות הרבה יותר ממוקדים והרבה יותר מאתגרים. "צופה מזהה מיד אם אתה מזלזל בו. הוא מרגיש אחרי חצי דקה של סרט, אם אתה מדבר איתו, או מדבר דרכו. אם הקפדת על כל פרט וחשבת עליו תוך כדי כתיבת התסריט, הצילום, העריכה והמוזיקה, הוא ירגיש זאת מיד ויתחבר לסרט שלך

בחירת צוות הפקה

בטרם נבחר מי יפיק עבורנו את הסרט לו אנו נדרשים, חשוב שנשב עם הספקים המוצעים, נשמע אותם, נרגיש שהם מבינים את הצורך והמטרות שלנו, נבקש רעיונות, נשאל על קהילות ובתי כנסת שהפיקו עבורם סרטי תדמית, לא נתעצל נתקשר ונשאל לגבי איכות המוצר, שביעות רצון, השגת המטרות הייעודיות, לו"ז וכדומה

זכויות יוצרים

שימו לב כשאתם משתמשים במוסיקת רקע מקורית ואו באלמנטים אחרים שהם אינם כפופים לזכויות יוצרים, חשוב לבקש מהמפיק כתב שיפוי למקרה שהוא יעשה שימושים בדברים אלו ואתם עלולים להיתבע

חומרי גלם

מפיקים רבים נוהגים לתת ללקוח דיסק ובו קובץ סופי סגור, את חומרי הגלם הם שומרים לעצמם, מטרתם בכך היא לנעול אתכם בכדי שכל שינוי ואו תוספות לו תדרשו תהיו חייבים לחזור אליהם, כדאי לוודא שחומרי הגלם הינם שלכם ואתם מקבלים את כולם במלואם

חשוב לאחסן את כל חומרי הגלם במקום בטוח ומסודר כשעל כל דבר רשום מה הוא ומה התאריך הביצוע, בעתיד כשתדרשו לכך זה יחסוך לכם כסף וזמן רב

הגהות

חשוב לתת את הדעת למספר ההגהות והשינויים שתוכלו לבצע, מפיקים רבים נהפכים לחסרי סבלנות אחרי פעם ואו פעמיים ואתם מוצאים את עצמכם אם תוצאה מאולצת שאינכם שלמים עמה   

הצעת מחיר

חשוב לבקש הצעת מחיר בכתב, על ההצעה לכלול את כל פרטי ההפקה ומרכיבה, מה היא כוללת ומה לא, מה עלויות של כל שלב וכדומה, הצעת מחיר מודולרית תיתן לכם אפשרות ללמוד את סעיפי ההצעה ולקבל החלטות לפצל חלקים, לעשות לבד או לשמור לשלב ב'

חוזה

חובה לעשות חוזה עבודה בכתב שמשקף את כל הסיכומים בניכם, לו"ז, מחיר, יעדים, מטרות, מרכיבי העבודה, צורת אספקה, בעלות על חומרי הגלם ועוד, ככל שתרחיבו את החוזה כך תמנעו מבעיות שעלולות לצוץ בעתיד

תשלום

את התשלום יש לפרוס בצורה כזו שלפחות 30 % מעלות הפרויקט ישאר למועד קבלת התוצר הסופי כולל כל חומרי הגלם, מפיק שקיבל את כל הכסף ואו את רובו מראש עלול לאבד את המוטיבציה שהייתה לו בטרם קיבל תשלום

שתף שקט מצלמים :
תודה על הדירוג, דירגת:
מדרגים: 2  ממוצע: 5